فرسته

. در این برگه فرسته های کوتاهی می نویسم با موضوعات مختلف تا بهانه ای باشد برای گفتگو پس لطفا دیدگاه خود را بنویسید.

*فرسته معادل فارسی “پستpost”


منزل کیست؟

همیشه از این که سنتی های جامعه ایران به همسر خود می گفتند: «منزل» ناراحت می شدم. منزل اشاره به خانه دارد و عده ای در ایران به جای به کار بردن نام همسر از این واژه استفاده می کنند که با کمی حساسیت می توان به نوعی نادیده انگاشتن جایگاه زنان در روابط اجتماعی تلقی شود.

منزل در گذشته به معنای خانواده بود. تدبیر منزل که در تقسیم ارسطویی قسمتی از حکمت عملی شمرده می شد، یعنی تدبیر وضعیت خانواده، آسایش، رفاه، سلامتی و امنیت آن ها. زن در جامعه نماد ثبات و استقرار بود و مرد که وظایف بیرون از خانواده بر عهده اوست، از نظر مفهومی قرابت کمتری با خانه و محل سکونت دارد. به همین دلیل عمده مسائل مربوط به خانه با نظر زن سامان پیدا می کرد. در چند دهه اخیر که حضور زنان در جامعه پر رنگ شد و با توجه به تغییراتی که صورت گرفت، واژه “منزل” منطبق بر محل سکونت یا خانه شد و همین تحول معنایی است که اطلاق منزل به همسر را زشت و عجیب جلوه داده. در صورتی که همچنان ایرانیان (بخصوص سنتی تر ها) کمتر از اسم همسر خود در تعامل با دیگران استفاده کرده و به جای آن از: خانواده، خانم و … استفاده می کنند که قابل قبول بوده و عجیب نیست.

الغرض؛ بجای بدبینی به گذشته و سنت ها باید دقیق تر آن ها را بشناسیم تا به علت ها برسیم.

هنر نزد ایرانیان است و بس؟!

🔸یأس در جامعه آن روی سکه غرور است. ایرانیان حتی بعد از اسلام به دینشان غره شدند و با تکیه بر نمونه هایی از این روایت: «الاسلام يعلو و لايعلي عليه» (اسلام بالاتر است و چیزی بالاتر از او نیست) خود را برتر از دیگران پنداشتند. امروز عده ای ناامید هستند همان ها که اسلافشان هنر را نزد ایرانیان می دانستند و بس.
🔸تواضع انسان را آماده بهره جویی از میراث دیگران می کند در نتیجه امید برای تکامل و سعادت در انسان زنده می شود.
🔸مرزی وجود دارد میان غرور و یأس که با توجه به هنر خویش و تواضع در مواجهه با هنر دیگران بدست می آید. پس بهتر است فراز دوم این عبارت را حذف کنیم و بگوییم: «هنر نزد ایرانیان هم هست»
🔸و در ادامه فراز دومی که در روایت بالا نقل کردم را حذف نکنیم. پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «الاسلام يعلو و لايعلي عليه،نحن نرثهم و لايرثونا» (اسلام بالاتر است و چیزی بالاتر از او نیست. ما از آن ها ارث می بریم و آنها از ما بهره ای نمی برند)
🔸اسلامی بالاتر است که خود را مهیای بهره گیری از میراث دیگران کند.
◼ منبع روایت: کتاب مستدرک الوسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *